Code | UJK_PED-1-UJK |
---|---|
Organizational unit | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach |
Field of studies | Pedagogika |
Form of studies | Full-time |
Level of education | First cycle (Bachelor) |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 2 |
Ask a question |
Kształcenie na kierunku Pedagogika realizowane jest z uwzględnieniem i poszanowaniem zasad humanizmu, demokracji i tolerancji. Sposób prowadzenia zajęć, szeroki kontakt z wysoko wyspecjalizowaną kadrą naukową i dydaktyczną umożliwia rozwijanie u studentów samodzielnego myślenia i swobodnej wymiany poglądów. Stały rozwój bazy dydaktycznej gwarantuje kształcenie w wystandaryzowanych, odpowiadających europejskim standardom warunkach, co dodatkowo rozwija satysfakcję ze studiowania.
Celem kształcenia na kierunku Pedagogika jest wyposażenie studentów w wiedzę ujętą w programie nauczania, ukształtowanie umiejętności praktycznych niezbędnych do podejmowania działań pedagogicznych oraz kompetencji pozwalających na aktywny udział w działaniach realizowanych w zakresie edukacji, wychowania, opieki, resocjalizacji, profilaktyki, pomocy i wsparcia, doradztwa zawodowego w różnych grupach wiekowych (w zależności od wybranej ścieżki kształcenia).
Absolwent studiów na kierunku Pedagogika ma wiedzę pedagogiczną z zakresu planowania, organizowania, realizacji i ewaluacji procesów i działań wychowawczych, edukacyjnych, profilaktycznych, opiekuńczych, animacyjnych, wspierających i wspomagających całożyciowy rozwój człowieka. Posiada wiedzę z zakresu rozwoju psychospołecznego, a także dotyczącą uwarunkowań społeczno-kulturowych funkcjonowania jednostek i grup. Ponadto posiada i operuje wiedzą o instytucjach wspierających i wspomagających proces wychowania, która jest wykorzystywana i weryfikowana oraz uzupełniana doświadczeniem praktycznym podczas praktyk zawodowych. Absolwent jest przygotowany do interpretacji wyników badań prowadzonych w różnych środowiskach wychowawczych i społecznych oraz współpracy ze specjalistami z zakresu pedagogiki, jak i partnerami spoza grona specjalistów. Zna podstawowe metody, techniki i zasady kształcenia oraz specyfikę nauczania i uczenia się na poszczególnych etapach rozwoju oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów.
W trakcie studiów absolwent uzyskuje umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego. Istotną kompetencją absolwenta jest również umiejętność pracy w zespole, przyjmowania i wyznaczania zadań oraz gotowość do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania z zakresu edukacji, wychowania, aktywizacji i opieki. Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku Pedagogika uzyskuje tytuł zawodowy licencjata, co umożliwia mu podjęcie studiów drugiego stopnia oraz podnoszenie kwalifikacji poprzez uczestnictwo w kursach, szkoleniach lub studiach podyplomowych. Ponadto jest on przygotowany do kontynuowania kształcenia pozwalającego uzyskać pełne przygotowanie do pracy w placówkach oświatowych i pozaoświatowych. Studia na kierunku Pedagogika (ścieżki nauczycielskie: doradztwo edukacyjno-zawodowe; pedagogika opiekuńczo-wychowawcza; resocjalizacja i profilaktyka społeczna) stanowią pierwszy etap kształcenia do wykonywania zawodu nauczyciela-wychowawcy. Są podstawą do podjęcia studiów drugiego stopnia na tym samym kierunku w ramach ścieżki nauczycielskiej.
Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu andragogiki i gerontologii społecznej jest przygotowany do planowania, kierowania i prowadzenia szeroko rozumianej działalności edukacyjnej, kulturalnej i opiekuńczej na rzecz osób dorosłych i seniorów. Posiada wiedzę pedagogiczną, andragogiczną i gerontologiczną, dzięki której lepiej zrozumie dorosłość i starość, może efektywnie wspierać człowieka dorosłego i starego w jego rozwoju i aktywności edukacyjnej, realizować wsparcie społeczne. Zna podstawowe metody, techniki i zasady kształcenia dorosłych oraz specyfikę nauczania i uczenia się dorosłych i różnorodne uwarunkowania tych procesów. Posiada umiejętności w zakresie prowadzenia badań naukowych (w tym badań jakościowych – biograficznych). Jest przygotowany do samodzielnej i twórczej aktywności w różnych obszarach działalności edukacyjnej i społecznej na rzecz osób dorosłych. Umie pracować w zespole, przyjmować i wyznaczać zadania. Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach realizujących działania andragogiczne i gerontologiczne. Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozowania, projektowania i prowadzenia działalności edukacyjnej, opiekuńczej, poradniczej z ludźmi dorosłymi i seniorami, posługiwania się warsztatem pracy andragoga i gerontologa, komunikacji społecznej, technik pracy umysłowej, e-learningu, działań twórczych, edukacji gerontologicznej, działalności instytucji wspierających (w tym pomocowych) i edukacyjnych dla dorosłych i seniorów.
Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego jest przygotowany do planowania, kierowania i prowadzenia działalności edukacyjno-doradczej na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych. Posiada wiedzę pedagogiczną i psychologiczną dotyczącą procesu rozwoju człowieka w cyklu życia, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju zawodowego jednostki. Ma wiedzę na temat teorii rozwoju zawodowego i zainteresowań zawodowych oraz innych procesów edukacyjnych mających wpływ na konstruowanie kariery zawodowej. Posiada wiedzę o źródłach i miejscu doradztwa zawodowego w systemie nauk, strukturze instytucjonalnej oraz społecznej. Ma ponadto wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych świadczących wsparcie z zakresu doradztwa zawodowego. Posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie diagnozowania, projektowania i prowadzenia działalności doradczej. Zna warunki stosowania różnych narzędzi badawczych i diagnostycznych oraz interpretacji uzyskanych wyników badań. Umie budować i rozwijać indywidualny warsztat pracy doradcy. Ponadto absolwent posiada umiejętność prowadzenia badań naukowych. Umie skutecznie udzielać pomocy w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej uzyskuje wiedzę pedagogiczną umożliwiającą organizowanie i realizację procesów wychowawczych, edukacyjnych oraz profilaktycznych w obrębie działań opiekuńczych, wspomagających rozwój dziecka i rodziny. Absolwent jest przygotowany do stawiania diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych oraz prowadzenia działań profilaktycznych w zakresie opieki i wychowania. Ponadto posiada wiedzę w zakresie ustawodawstwa rodzinnego, prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, organizowania czasu wolnego, prowadzenia mediacji i negocjacji, metod i form pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz w szkołach i placówkach pozaszkolnych. Absolwent ma umiejętności organizowania i prowadzenia działań opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci i młodzieży pozbawionych czasowo lub trwale opieki rodzicielskiej a także działań profilaktycznych i interwencyjnych.
Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu resocjalizacji i profilaktyki społecznej dysponuje wiedzą pedagogiczną, psychologiczną oraz socjologiczną jak również wiedzą o funkcjonowaniu człowieka w różnych strukturach społecznych: rodzinie, grupie rówieśniczej i zawodowej. Wyposażony jest także w wiadomości z zakresu podkultur, etiologii zjawisk społecznych, w tym patologicznych. Absolwent ma umiejętność diagnozowania sytuacji problemowych, konstruowania i wdrażania programów naprawczych, w tym profilaktycznych. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do umiejscowienia zagadnień pedagogicznych w kontekście kulturowo – społecznych zjawisk, z którymi będzie miał kontakt zawodowy. Wyposażony jest on także w umiejętności tworzenia własnych narzędzi metodycznych służących do rozwiazywania problemów społecznych i pedagogicznych. Ponadto absolwent wyposażony jest w kompetencje rozumienia mechanizmów społecznych, pedagogicznych i socjologicznych warunkujących problemy pedagogiczne.