Rekrutacja na semestr letni r.ak. 2024/2025

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

(UJK) psychologia, studia 5-letnie jednolite magisterskie, stacjonarne

Details
Code UJK_PS-5-S-UJK
Organizational unit Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Field of studies Psychologia
Form of studies Full-time
Level of education Unitary (first+second cycle)
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 2
  Ask a question
Phase 1 (31.10.2024 08:00 – 30.11.2024 23:59)

Kształcenie na kierunku psychologia realizowane jest z uwzględnieniem i poszanowaniem zasad humanizmu i tolerancji. Zróżnicowane formy prowadzenia zajęć, szeroki kontakt z wysoko wyspecjalizowaną kadrą naukową i dydaktyczną umożliwia rozwijanie u studentów samodzielnego myślenia i swobodnej wymiany poglądów. Stały rozwój bazy dydaktycznej gwarantuje kształcenie w dogodnych, odpowiadających europejskim standardom warunkach, co dodatkowo rozwija satysfakcję ze studiowania.

Jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia mają na celu profesjonalne przygotowanie studenta do pracy w zawodzie psychologa poprzez zdobywanie wielostronnej, interdyscyplinarnej i pogłębionej wiedzy, a także nabywanie umiejętności i kompetencji społecznych. W trakcie kształcenia na kierunku Psychologia jednolite studia magisterskie o profilu ogólnoakademickim student zdobywa:

•Wiedzę – dotyczącą istoty natury ludzkiej, mechanizmów społecznej i zawodowej działalności człowieka, rozwoju jednostki i specyfiki jej funkcjonowania na każdym etapie życia, włącznie z ewentualnie występującymi zaburzeniami zdrowia psychicznego i somatycznego, oraz metod psychologicznej diagnozy, a także sposobów udzielania pomocy i wsparcia. Ponadto zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

•Umiejętności – rozpoznawania psychologicznych uwarunkowań, mechanizmów, procesów i zaburzeń funkcjonowania człowieka, planowania i organizowania pracy, posługiwania się specjalistycznym językiem psychologicznym, prowadzenia badań naukowych, dostrzegania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych w ramach danej grupy przedmiotów, nawiązywania i podtrzymywania kontaktu psychologicznego, posługiwania się odpowiednimi metodami diagnostycznymi oraz analizowania i interpretowania uzyskanych za ich pomocą wyników, zastosowania różnych form oddziaływania psychologicznego w wymiarze osobistym i społecznym, planowania i przeprowadzania działań profilaktycznych.

•Kompetencje – osobiste i społeczne potrzebne do aktywnego działania we wszystkich tych dziedzinach życia, gdzie profesjonalna, psychologiczna wiedza jest niezbędna, pomocna, wspierająca i usprawniająca funkcjonowanie człowieka, a więc absolwenta cechuje gotowość do stałego pogłębiania swojej wiedzy i zdobywania fachowego doświadczenia, prezentuje postawę zrozumienia i zaangażowania w udzielaniu pomocy psychologicznej, kieruje się przy tym etycznymi pryncypiami, jest zaangażowany i kreatywny w rozwiązywaniu problemów natury psychospołecznej, chętnie działa w psychologicznych grupach i organizacjach, a ponadto podejmuje różnego rodzaju inicjatywy w środowisku lokalnym i jest w stanie zmobilizować ludzi do działania na rzecz danej społeczności.

A zatem celem jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia jest przygotowanie profesjonalnych i odpowiedzialnych absolwentów do pracy psychologicznej w różnorodnych instytucjach, gdzie będą mieli możliwość diagnozowania, wspierania różnorodnych potrzeb środowiska, grupy i jednostki.

Po zdobyciu wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie przedmiotów podstawowych i kierunkowych, student kształci się w wybranym przez siebie obszarze studiowania. Wybór studiów w zakresie psychologii działalności społecznej i zawodowej człowieka umożliwia wielostronną eksplorację i eksplanację zarówno społecznej, jak i zawodowej aktywności człowieka. Psychologia kliniczna umożliwia poznanie funkcjonowania człowieka z zaburzeniami zdrowia psychicznego oraz somatycznego oraz przygotowanie do pracy z nim. Natomiast psychologia wspierania rozwoju w cyklu życia człowieka ma na celu dostarczenie wiedzy o funkcjonowaniu człowieka w poszczególnych etapach rozwoju w przebiegu całego życia (life-span), począwszy od okresu prenatalnego a skończywszy na wieku senioralnym (późnej dojrzałości) oraz wspierania rozwoju człowieka zarówno w normie, jak i poza nią. Kształcenie w podanych obszarach umożliwia absolwentom przygotowanie się do różnorodnych form pracy psychologicznej, zarówno w obszarze zawodowym, społecznym klinicznym, jak i wspierającym rozwój człowieka.

Z uwagi na zróżnicowane zakresy studiowania psychologii można wskazać na specyficzną sylwetkę absolwenta. Absolwent, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu psychologii działalności społecznej i zawodowej człowieka zdobywa wiedzę na temat działania człowieka w systemach społecznych, kulturowych i zawodowych. Zna naturę wpływu społecznego, procesów grupowych, autoprezentacji, oceniania i podejmowania decyzji, uwarunkowań ekonomicznych, kulturowych i politycznych, uprzedzeń oraz konfliktów. Ponadto dysponuje wiedzą dotyczącą aktywności zawodowej człowieka, jego funkcjonowania w organizacji, komunikowania się w miejscu pracy, negocjacji i mediacji, kreatywności i przedsiębiorczości. Będzie miał wykształcone umiejętności ważne dla efektywnego funkcjonowania społecznego i zawodowego, takie jak: dokonywanie psychologicznej diagnozy w aspekcie społecznym i zawodowym, oraz analizy i interpretacji uzyskanych wyników, dostrzeganie sił działających na arenie politycznej oraz problemów grup osób obcych i odmiennych, budowanie projektów przeciwdziałania wykluczeniu, efektywne prowadzenie grupy, zarządzanie zasobami ludzkimi, diagnozowanie przeszkód zaburzających sprawne funkcjonowanie w organizacji, rozwiązywanie konfliktów drogą negocjacji i mediacji, doradztwo w zakresie kariery zawodowej, dokonywanie selekcji pracowników, tworzenie kampanii reklamowych i promocyjnych, prowadzenie szerokiego wachlarza szkoleń i warsztatów dotyczących rozwoju kompetencji społecznych, przełamywania wyuczonej bezradności bezrobotnych, kształtowania pozytywnych relacji interpersonalnych, kreatywności, zachowań prozdrowotnych itp. Szeroki wachlarz kompetencji zdobytych przez absolwenta zapewni mu profesjonalne działanie, począwszy od diagnozy problemów jednostki, społeczności, grupy pracowniczej, organizacji czy korporacji, poprzez wspomaganie działalności zawodowej i społecznej ludzi, a skończywszy na tworzeniu i realizacji programów przełamywania czy przeciwdziałania trudnościom w tych obszarach. Wśród tych kompetencji znajdą się takie jak: przyjęcie postawy zaangażowania, poszukiwanie i gromadzenie danych, analizowanie informacji, formułowanie wniosków, skuteczne komunikowanie się z otoczeniem, efektywne dzielenie się wiedzą psychologiczną, kreatywność i elastyczność w działaniu, radzenie sobie ze stresem, zdolność do rozpoznawania zagrożeń dla podmiotowości człowieka w miejscu pracy i w życiu społecznym, a ponadto mobilizowanie siebie i innych do samorozwoju oraz sumiennego i wytrwałego realizowania różnych zadań pracowniczych i społecznych, aktywne działania na rzecz rozbudowy i dobrego funkcjonowania sieci ośrodków wspierania rozwoju przedsiębiorczości, organizacji pozarządowych, placówek pomocowych itp.

Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu psychologii klinicznej posiada pogłębioną wiedzę pozwalającą na opis i wyjaśnianie zdrowych oraz zaburzonych form zachowania i funkcjonowania psychospołecznego osoby oraz grupy. Zna podstawy teoretyczne psychologii klinicznej i psychopatologii człowieka na przestrzeni życia (dzieci, młodzież, dorośli). Jest wyposażony w wiedzę o specyfice funkcjonowania człowieka z zaburzeniami zdrowia psychicznego oraz somatycznego. Dysponuje wiedzą w zakresie obowiązujących standardów sporządzania opinii psychologicznych. Absolwent jest wyposażony w umiejętności praktyczne polegające na diagnozowaniu zdrowia lub zaburzeń w celu zastosowania adekwatnych psychologicznych form pomocy. Posiada umiejętności pozwalające na działania w promocji i ochronie zdrowia, prewencji zaburzeń oraz zna podstawy pomocy psychoterapeutycznej. Efektywnie korzysta z wystandaryzowanych narzędzi diagnostycznych, potrafi również konstruować proste narzędzia poprawne pod względem psychometrycznym. Potrafi także formułować i weryfikować hipotezy wskazujące na przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń. Interpretuje wyniki badań psychologicznych oraz komunikuje wnioski zainteresowanemu pacjentowi/klientowi, jego rodzinie, zespołowi leczącemu. Absolwent psychologii klinicznej jest przygotowany do podejmowania działań terapeutycznych. Student uzyskuje możliwości rozwoju własnych umiejętności nawiązywania kontaktu, budowania relacji, prowadzenia rozmowy z osobą wykazującą zaburzenia. Absolwent dysponuje podstawowymi kompetencjami diagnostycznymi w zakresie normy i patologii zgodnie z obowiązującymi systemami klasyfikacji. W oparciu o posiadaną wiedzę potrafi profesjonalnie analizować i interpretować nieprawidłowe zachowania indywidualnych osób a także grup i konstruować programy terapeutyczne ukierunkowane na poprawę funkcjonowania człowieka. Ma kompetencje pozwalające na przyjęcie postawy zaangażowania w proces pomocy osobie potrzebującej, rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji oraz radzenie sobie z nimi w sytuacjach trudnych, adekwatne wykorzystywanie słownictwa psychologicznego w zależności od odbiorcy (profesjonalista/nieprofesjonalista). Absolwent psychologii klinicznej przestrzega zasad wynikających z kodeksu etyczno-zawodowego psychologa, cechuje go empatia.

Absolwent studiów, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu psychologii wspierania rozwoju w cyklu życia człowieka posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w poszczególnych etapach rozwoju w przebiegu całego życia (life-span), począwszy od okresu prenatalnego a skończywszy na wieku senioralnym (późnej dojrzałości). Poznaje mechanizmy kształtowania się instrumentalnych i kierunkowych procesów psychicznych w kontekście ogólnych i specyficznych, indywidualnych i społecznych czynników rozwojowych. W tym znaczenie niepełnosprawności lub dysharmonijności indywidualnego wzorca rozwojowego jednostki oraz nietypowych środowisk rodzinnych w kształtowaniu trajektorii życiowych. Zdobywa wiedzę w zakresie mechanizmów i strategii wspomagania rozwoju oraz przezwyciężania sytuacji trudnych związanych z edukacją i wychowaniem, życiem rodzinnym i osobistym. Ponadto opanowuje wiedzą dotyczącą diagnozy rozwojowej i modelów badań nad rozwojem. Absolwent będzie miał wykształcone umiejętności diagnozy i interpretacji rozwijających się procesów psychicznych. Ponadto będzie potrafił podejmować działania: profilaktyczne i wspierające rozwój w okresie dzieciństwa, młodości, a także wieku senioralnego, a także stosować wybrane formy terapii. W szczególności zdobędzie umiejętności w zakresie: diagnozy i wspierania rozwoju dziecka i ucznia niepełnosprawnego, chorego somatycznie, dysharmonijnie rozwijającego się, a także wspierania rodzin doświadczających sytuacji trudnych. Absolwent nabędzie szeroki wachlarz kompetencji, umożliwiających profesjonalne działania, obejmujące zarówno doskonalenie warsztatu diagnostycznego, rozwój świadomości metodologicznej i terapeutycznej, dopasowywanie zadań rozwojowych do kontekstualnych zasobów i osobniczych dyspozycji. W szczególności rozwinie w sobie następujące kompetencje: przyjmowania postawy zaangażowania, poszukiwania i gromadzenia danych, analizowania informacji, wyciągania wniosków, skutecznego komunikowania się z profesjonalistami oraz nieprofesjonalistami, efektywnego dzielenia się wiedzą psychologiczną, kreatywności i elastyczności w działaniu, radzenia sobie ze stresem i kontroli emocji, zdolności do rozpoznawania zagrożeń rozwojowych, a ponadto motywowania siebie i innych do samorozwoju oraz sumiennego i wytrwałego realizowania różnych wyzwań życiowych itp.

Absolwent pięcioletnich studiów magisterskich na kierunku psychologia jest przygotowany do profesjonalnego działania zgodnie z ukończonym zakresem studiów oraz do dalszego kształcenia się na studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach. Może rozpocząć specjalizację z zakresu psychologii klinicznej, uczestniczyć w podyplomowym kursie przygotowującym do certyfikatu psychoterapeuty, a także poszerzać wiedzę i umiejętności na konferencjach naukowych, warsztatach itp. Ukończenie studiów na kierunku psychologia uprawnia absolwenta do wykonywania pracy w poradniach zdrowia psychicznego, poradniach psychologicznych, szpitalach, sądownictwie, policji, więziennictwie, firmach szkoleniowych i konsultingowych, działach personalnych firm, mediach, reklamie, agencjach badań marketingowych, i w sektorze prywatnym.

Można jednak wskazać na szczególne przestrzenie profesjonalnego przygotowania w zależności od zakresów studiów psychologicznych. Ukończenie studiów z realizacją przedmiotów z zakresu: psychologii działalności społecznej i zawodowej człowieka daje absolwentowi szerokie możliwości zatrudnienia: na uczelniach, w ośrodkach badania opinii społecznej, w firmach konsultingowych, doradczych i prowadzących szkolenia, w ośrodkach pomocy społecznej, w organizacjach do spraw uchodźców i emigrantów, w agencjach reklamowych, w mediach, w administracji publicznej i biurach pośrednictwa pracy, w firmach specjalizujących się w zatrudnianiu kadr pracowniczych oraz w sektorze prywatnym.

Absolwent, który zrealizował grupę przedmiotów z zakresu psychologii klinicznej może szczególnie znaleźć zatrudnienie w pracach zespołów badawczych (uczelnie, instytuty naukowe) a także w zespołach specjalistów praktyków w szpitalach/klinikach, poradniach przyszpitalnych (dla osób z zaburzeniami psychicznymi, dla osób chorych somatycznie np. onkologicznie), ośrodkach dla osób starszych, ośrodkach psychoterapeutycznych, poradniach psychologicznych, działach personalnych firm, oraz w sektorze prywatnym (prowadzenie działalności szkoleniowej, profilaktycznej). Ponadto absolwent kończący psychologię kliniczną jest przygotowany do pracy w sądownictwie, wojskowości, policji. Natomiast absolwenci, którzy zrealizowali grupę przedmiotów z zakresu psychologii wspierania rozwoju w cyklu życia człowieka mogą szczególnie ubiegać się o zatrudnienie w: ośrodkach wczesnej interwencji, ośrodkach preadopcyjnych i adopcyjnych, domach dziecka, świetlicach środowiskowych, miejskich i powiatowych ośrodkach pomocy rodzinie, domach pomocy społecznej, ośrodkach readaptacji osób w okresie post-zawodowym, oraz w sektorze prywatnym (prowadzenie działalności szkoleniowej, profilaktycznej).