Code | UJK_DZ-KOM-SPOL-1-UJK |
---|---|
Organizational unit | Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach |
Field of studies | Dziennikarstwo i komunikacja społeczna |
Form of studies | Full-time |
Level of education | First cycle (Bachelor) |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 1 |
Ask a question |
Podstawowym celem kształcenia na studiach pierwszego stopnia (licencjackich) na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna jest przekazanie studentom wiedzy oraz kształtowanie umiejętności z zakresu dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach. Ze względu na specyfikę kierunku i dyscypliny, ściśle powiązanych z innymi dyscyplinami szczegółowymi z dziedziny nauk społecznych i dziedziny nauk humanistycznych, m.in. filozofią, historią, językoznawstwem, literaturoznawstwem, naukami o zarządzaniu, naukami o polityce, socjologią, prawem i etyką, studenci nabywają także umiejętności z tych dyscyplin.
Studia przygotowują do pracy w prasie, portalach internetowych, redakcjach radiowych, telewizyjnych, agencjach informacyjnych, wydawnictwach, instytucjach zajmujących się reklamą, marketingiem, public relations, instytucjach samorządu lokalnego i władz lokalnych, a także instytucjach kultury, podmiotach gospodarczych, usługowych, stowarzyszeniach itp. Absolwenci studiów licencjackich mogą także podjąć studia drugiego stopnia (magisterskie) na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz na innych kierunkach z zakresu nauk humanistycznych i społecznych.
Kształcenie na studiach pierwszego stopnia na kierunku Dziennikarstwo i komunikacja społeczna obejmuje, oprócz grupy przedmiotów ogólnouczelnianych i podstawowych/ kierunkowych blok przedmiotów do wyboru przez studenta:
- dziennikarstwo nowych mediów,
- realizacja radiowo-telewizyjna,
- wizerunek, promocja i reklama.
Blok przedmiotów z zakresu dziennikarstwa nowych mediów poszerza umiejętności wymagane w redakcjach prasowych i internetowych. Absolwent ma opanowany warsztat dziennikarski, w tym także warsztat fotografa nowych mediów, potrafi korzystać z różnorodnych źródeł informacji, przetwarzać je zgodnie z potrzebami różnych środków przekazu, potrafi przygotować zlecony materiał dziennikarski oraz samodzielnie dobierać tematy i proponować je do realizacji prasowej, potrafi biegle posługiwać się programami edycyjnymi, w podstawowym zakresie opanował projektowanie stron WWW.
Blok przedmiotów z zakresu realizacji radiowo-telewizyjnej umożliwia nabycie specyficznych kompetencji w zakresie sztuki autoprezentacji, emisji głosu, umiejętności posługiwania się narzędziami wykorzystywanymi w pracy reportera radiowego i telewizyjnego, przygotowania materiałów dźwiękowych i filmowych.
Blok przedmiotów z zakresu wizerunek, promocja i reklama umożliwia wszechstronne przygotowanie absolwentów w zakresie komunikacji interpersonalnej, umiejętności językowych, znajomości zasad etyki i prawa, rozwija umiejętności warsztatowe pozwalające przygotować materiały reklamowe i promocyjne w zależności od potrzeb wynikających ze specyfiki instytucji, dla których są przeznaczone.
Studenci mogą wybierać także formę pracy dyplomowej. Oprócz tradycyjnej rozprawy teoretycznej mogą przygotować projekt z zakresu PR i reklamy lub portfolio obejmujące opublikowane prace dziennikarskie.
Większość zajęć ma charakter praktyczny, a ich efektem są np. audycje w radiu Fraszka, publikacje na stronie internetowej radia, na której dostępne są materiały tekstowe, dźwiękowe i filmowe. Nowe możliwości rozwoju daje otwarte w 2020 r. nowoczesne studio telewizyjne. Studenci opracowują także i realizują projekty kampanii reklamowych dla konkretnych firm z regionu. Współpraca z lokalnymi mediami oraz instytucjami działającymi w branży PR i reklamy daje możliwość odbywania w nich praktyk zawodowych i podejmowania staży. Zatrudnieni w KDiKS praktycy zapewniają realizację programu zajęć zgodnie z aktualnymi potrzebami rynku. Dzięki nim także część praktyk odbywa się w UJK – w Uniwersyteckim Centrum Mediów. Studenci mogą także uczestniczyć w projektach podnoszących kompetencje oraz stażowych, realizowanych w Instytucie przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej, np. NOWE PERSPEKTYWY rozwoju Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.