Code | UO_GIG_L_D3 |
---|---|
Organizational unit | Uniwersytet Opolski |
Field of studies | Geografia i Geoinformacja |
Form of studies | Full-time |
Level of education | First cycle (Bachelor) |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 5 |
Ask a question |
- Phase 1 (15.04.2023 13:35 – 15.05.2023 23:59)
I rok ( sem 2 ) - 5 miejsc
Koncepcja kształcenia opiera się na trzech filarach: geografii fizycznej (środowisko przyrodnicze), geografii społeczno-ekonomicznej (środowisko człowieka) oraz zastosowań wiedzy geograficznej w rozwoju społeczno-gospodarczym, ochronie i kształtowaniu środowiska. Studia dedykowane są uczniom zainteresowanym geografią, którzy jednocześnie chcą uzyskać praktyczny, atrakcyjny zawód i odnaleźć się na rynku pracy.
To jedyny taki kierunek na Opolszczyźnie.
Informacje ogólne
Głównym celem kształcenia jest uzyskanie przez studentów wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu środowiska społeczno-gospodarczego oraz przyrodniczego w ujęciu przestrzennym oraz umiejętności zastosowania tej wiedzy w podejmowaniu decyzji związanych z szeroko rozumianą gospodarką przy pomocy instrumentów tworzenia, przetwarzania i analizowania danych geoprzestrzennych. Przygotowanie do zawodu mają dawać również co semestralne praktyki zawodowe w wybranych przez studentów miejscach.
Program kształcenia ma dawać maksimum praktycznych umiejętności przy niezbędnym minimum bazowych treści teoretycznych.
Czego uczy się na geografii i geoinformacji?
Program przewiduje nabycie przez studenta ponad 120 praktycznych kompetencji (umiejętności) przydatnych na rynku pracy.
W TOKU STUDIÓW DOWIESZ SIĘ M.IN. JAK:
- wykonać terenowe i stacjonarne pomiary geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, hydrogeologiczne, meteorologiczne, glebowe, szaty roślinnej i fauny,
- zinwentaryzować i zwaloryzować środowisko przyrodnicze i efekty zagospodarowania przestrzeni przez człowieka,
- orientować się w przestrzeni,
- ocenić przydatność warunków rzeźby terenu i geologii do zabudowy,
- tworzyć, przetwarzać i analizować mapy,
- ocenić tendencje rozwojowe środowiska fizycznogeograficznego, w tym zagrożenia antropogeniczne,
- dokonać typologii i regionalizacji fizycznogeograficznej,
- diagnozować i wartościować współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego w różnych układach przestrzennych,
- diagnozować sytuację demograficzną i dostosowywać do niej formy zagospodarowania,
- opracowywać własne metody badań geograficznych,
- sporządzić analizy i oceny zagospodarowania przestrzennego określonego obszaru z punktu widzenia funkcji, ładu przestrzennego i potrzeb społecznych,
- sporządzić strategię rozwoju jednostki terytorialnej,
- używać programów GIS, tworzyć i przetwarzać dane i bazy geoprzestrzenne,
- posługiwać się bazami danych geoprzestrzennych w administracji, ochronie i kształtowaniu środowiska, a także w planowaniu oraz zagospodarowaniu przestrzennym,
- stworzyć projekt zagospodarowania terenu oraz ustalenia z zakresu planowania przestrzennego,
- obliczyć i zaplanować system transportowy,
- zaprojektować ekologiczny system przestrzenny jednostki terytorialnej,
- ocenić wpływ na środowisko obiektu budowlanego,
- dokonać analizy sieci osadniczej z punktu widzenie obsługi ludności,
- ocenić kierunki zmian w strukturze i funkcjonowaniu krajobrazu,
- sporządzić koncepcję zagospodarowania terenów zdewastowanych,
- ocenić stopień zrównoważenia rozwoju jednostek terytorialnych,
- określić chłonność i pojemność turystyczną określonego obszaru,
- sporządzić opracowanie ekofizjograficzne,
- sporządzić dokumentację projektową formy ochrony przyrody i plan ochrony tej formy,
- pracować z aktami prawnymi oraz przygotować decyzję administracyjną i postanowienie,
- zaplanować rozmieszczenie obiektów i terenów w przestrzeni,
- wykonać analizę przestrzenno-czasową z wykorzystaniem metod geostatystycznych na potrzeby opracowań studialnych (raportów, ocen oddziaływania, opracowań ekofizjograficznych, strategii rozwoju, itp.).