• create an account

Rekrutacja na semestr letni r.ak. 2023/2024

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

(UJ) Astrofizyka i kosmologia, studia II stopnia, stacjonarne

Details
Code UJ_WFAIS_ASTROFIZKA_KOSMOLOGIA_S2
Organizational unit Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Field of studies Astrofizyka i kosmologia
Form of studies Full-time
Level of education Second cycle (Master)
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 2
WWW address https://fais.uj.edu.pl/pl_PL/dla-kandydatow/kierunki-studiow/astrofizyka-i-kosmologia
  Ask a question
There is currently no active phase.

Past phases in this registration:
  • Phase 1 (31.10.2023 09:00 – 30.11.2023 23:59)

Nowy Makrokierunek łączy klasyczne działy fizyki – mechanikę, mechanikę kwantową, ogólną teorię względności z elementami astrofizyki i kosmologii. Mamy tu zatem połączenie klasycznych dyscyplin fizyki z kosmologią, która dojrzałość osiąga właściwie na naszych oczach, a także z niezwykle dynamicznie rozwijającą się astrofizyką.

Już starożytni Grecy zastanawiali się nad obrazem świata w wielkich skalach, ale dopiero wiek dwudziesty przyniósł zarys jego pełnego opisu nazywany „standardowym modelem kosmologicznym". Ostatnie ćwierćwiecze dwudziestego stulecia przyniosło dane obserwacyjne wystarczająco bogate, by poddać weryfikacji ten model i wzbogacić go o kolejne detale. W ostatnim dziesięcioleciu podstawowe parametry kosmologii – prędkość ucieczki galaktyk H, opóźnienie kosmologiczne – zaczynają być mierzone z dokładnością kilku procentów. Mówi się o erze „precyzyjnej kosmologii". Dla uzmysłowienia dokonanego postępu, przypomnijmy, że nieco ponad pół wieku temu dokonano niemal z dnia na dzień rewizji jednej z podstawowych wielkości, stałej Hubble'a H, o czynnik 10!

W tym samym czasie astrofizyka przekształciła się z nauki zajmującej się tradycyjnie modelami gwiazd w wielowątkową dyscyplinę, w której mamy  takie obiekty jak: czarne dziury, wybuchy gwiazd supernowych, dyski akrecyjne, pulsary, ciasne układy podwójne, czy aktywne jądra galaktyk. Atrakcyjność astrofizyki wzmaga dodatkowo fakt, że wiele spośród astronomicznych zjawisk nie doczekało się jeszcze zadowalającego wyjaśnienia, jak to ma miejsce np. w przypadku błysków gamma.

Studenci, którzy podejmą studia na naszym Makrokierunku będą mieć rzadki przywilej poznawania młodej i dynamicznie rozwijającej się dyscypliny naukowej. Wierzymy, że będzie to źródłem ich głębokiej intelektualnej satysfakcji.